Retail Inspiration Day

I torsdags (2018-04-26) bjöd Microsoft in till en inspirationsdag för svensk handel. Dagen spenderades i Drömfabriken, det alldeles nyöppnade Microsoft Technology Center, där en rad samarbetspartners till Microsoft visade hur man redan idag kan ta ordentliga steg in framtiden.

Det hela inleddes med att vi hälsades välkomna av värdinnorna för dagen – Linda Pimmeshofer (Director Business Development Retail) och Malin Dargin (Enterprise Channel Mannager Retail) som introducerade oss till hur Microsoft ser på branschen och några av de trender som kommer påverka detaljhandeln under lång tid framöver.

file2.jpeg

Sedan följde en väldigt intressant redogörelse av Patrik Jonsson, ICA-handlare från Limhamn och Nils Thott från CatMan Solution. De berättade hur försäljningsdata och en agil arbetsmetod kan leda till insikter som kan utveckla den enskilda butikens lönsamhet, genom att testa och mäta. Tillsammans med ett enkelt och delegerat systemstöd kan den enskilda medarbetaren öka sitt eget engagemang och därigenom förstärka kundupplevelsen i butik  På så sätt möter Patrik och hans medarbetare den tuffa konkurrens hans ICA-butik utsätts för varje dag. Året om.

file7

Och innan vi blev insläppta i själva ”fabriken” för att klämma och känna på alla möjligheter presenterades alla närvarande samarbetspartners genom en panel-diskussion. Den tog sin utgångspunkt i de trender som Microsoft ser och hur just samarbetspartnerna adresserar detta med sina lösningar. Ett ganska snyggt grepp som band ihop delarna med helheten.

Väl inne i drömfabriken passade jag på att delta i ett interaktivt pass i upplevelse-rummet. Microsoft visade upp Dynamics 365 for Talent och hur enkelt och flexibelt det är att skapa och administrera en onboarding-process för nyanställda. Med tanke på den personalomsättning som råder inom detaljhandeln så har Microsoft en väldigt snygg lösning. Enkelheten i att koppla samman den enskilde medarbetaren med företaget och att kommunicera digitalt. Inom kort hänger allt med på en gång, Azure-AD, Teams, POS-inloggning, schemaläggning osv. Snygg interaktion mellan Microsoft 365 och Dynamics 365.

En annan snygg upplevelse var ”Unified Commerce i alla kanaler” – ett samarbete mellan Avensia, Tydab, Ombori och Visual ArtHär fick vi uppleva hur delarna samspelar till helheten genom kundens köpresa från inspiration och onlineköp på webben (eller mobilen), till instore-pickup och merförsäljning i kassan och instore display i butiken. Med Dynamics 365 for Retail som bas når handlaren kunden i alla dessa kanaler på ett enhetligt och transparent sätt. Grymt snyggt!

Gunnebo var kanske dagens roligaste utställare då de helt enkelt hade tagit med sig en butik till Microsoft. Ute på gården stod en container uppställd vars innandöme såg ut så här:

Gunnerbo

Gunnebo Retail Solutions har skapat en lösning för den fysiska butiken som tar sin utgångspunkt i att butiker behöver bli mer effektiva för att öka sin konkurrenskraft. Lösningen består av en mjukvarutjänst som samlar alla butikens tekniska och administrativa stödsystem på en och samma öppna plattform, åtkomlig när och var som helst. Via en app förmedlas information i realtid från de integrerade butikssystemen till användaren vilket ger överblick och beslutsunderlag i den dagliga driften. Riktigt snyggt!

PIM-leverantören InRiver var där och talade om vikten av att kommunicera rätt (produkt-)information i rätt kanal vid rätt tidpunkt. Låter kanske enklare än vad det låter men genom att ge medarbetare ett verktyg för att hämta hem, förädla och distribuera informationen på ett strukturerat sätt kommer man väldigt långt.

Altran demonstrerade sin super-roliga AI-baserade chatbot. Med intelligent språkförståelse och integration till Dynamics 365 for Retail kan en digital assistent bemanna kundservicen dygnet runt och samtidigt bidra med merförsäljning.

Med Unified Commerce kommer också behovet av att följa upp och kontrollera sina kunders leveranser över hela välden. Var befinner sig min kunds vara just nu? Addimotion har tagit fasta på just det här och tagit fram en lösning för att engagera kunden under hela vägen – att när-som-helst och var-som-helst få svar på frågor om sin leverans oavsett transportör.

Revide – företaget bakom lojalitetsprogrammet Voyado – var där och visade upp sin produkt. Det går verkligen som tåget för dem just nu och det var inget det de hymlade om. Problemet är snarare att det finns så få retail-kunniga konsulter som kan implementera deras lösningar och arbeta långsiktigt med kunderna för att de ska bli framgångsrika. Om vi bara kunde göra allt på RETAIL365 …

Eftermiddagen rullade på och huvudet fylldes med mer och mer intryck. När energin började tryta och förmågan var som sämst ramlade jag in på de delar som kräver det mest spänstiga förhållningssättet. Cybercom visade upp sina lösningar kring Augmented Reality, dvs. ProjectorMapping, 3D-modeller och 3D-utskrifter och hur det kommer förändra konsumentbeteendet framöver.

Avanade berättade om hur den röststyrda kanalen håller på att explodera i USA. Om 2 år kommer 75% av de amerikanska hushållen använda smarta högtalare för inköp av produkter och tjänster. Tipset är att ligga långt framme här om man vill försvara sina marknadsandelar.

Låt Machine Learning och Power BI hjälpa till att välja rätt produktsortiment, kvantifiera och mäta vad som driver försäljningen, skapa personliga rekommendationer, optimera kampanjer och prognosticera. Det var Neal Analytics budskap och efter att ha sett deras presentation så är det svårt att säga emot.

Jag tror även Episerver var där och visade upp kampanjhanteringen i EpiCommerce (Som AvensiaStorefront bygger helt på) men det missade jag tyvärr efter en långt och fantastiskt inspirerande dag.

Avslutningsvis vill jag tacka Microsoft Sverige för ett väldigt bra initiativ. Förhoppningsvis kommer det mer sådant här framöver då jag tror att behovet är hur stort som helst. Det var på tok för lite representanter från svensk handel närvarande med tanke på alla de utmanande frågor som digitaliseringen ställer och hur snabb teknikutvecklingen är just nu.

#microsoft #microsoftmtc #microsoftswe

Lansering av RETAIL365.se

När midvintern var som djupast för ett par månader sedan möttes jag av en fantastisk soluppgång på en av otaliga morgonpromenader denna vinter. Jag stannade upp och lät mig omslutas av värmen, ljuset och den energi som återigen började fylla en tröttkörd kropp. År av tankar, idéer, frustration och affärsutveckling kokade ner till just denna stund då jag bestämde mig. Jag ska starta det företag jag ägnat så många timmar de senaste åren att tänka på, fundera över och fantisera om.

Vintersol_2

Jag ger mig ut på en resa, ett äventyr, som jag hoppas får dela med många, både kunder och medarbetare de närmaste åren. Jag vet att affärsmodellen håller, att efterfrågan finns i överflöd och att jag aldrig kommer gå tillbaka. RETAIL365 ska bli ett fantastiskt företag för både kunder och medarbetare.

Med våren i antågande känns det därför skönt att äntligen lansera en hemsida och att skriva ett första blogginlägg i vad som kan beskrivas som ett hem. Långt ifrån färdigbyggt men tillräckligt redo för en första husvisning. Välkommen på besök!